ECONOMIA EN COLORS

Xavier Sala i Martín

Pròleg

Què tenen en comú Johan Cruyff, Pep Guardiola i Xavier Sala i Martín?

Sí, ja sé que la resposta fàcil és Joan Laporta. Però no vaig per aquí. O sí, en part. La resposta és que tots tres practiquen una mena de teologia de l’alliberament, consistent a trencar la tradició victimista dels catalans i a fer-nos adonar que és molt millor guanyar. I a fer-nos-en adonar d’una manera planera. Per tant, tots tres són cruyffistes. Però, alhora tots tres són guardiolistes. I, alhora, tots tres són salamartinistes. Pare, fill i esperit sant. Amén.

Sí. El salamartinisme beu del guardiolisme, com el guardiolisme bevia del cruyffisme. I, en la seva versió més destil·lada, el Xavier practica el cruyffisme més primitiu. El salamartinisme és hereu del cruyffisme: fer fàcil el que és difícil. O fer-te adonar que fàcil que és una cosa, mentre la resta del món s’entossudeix a fer-la o a veure-la complicada.

Hi ha un fil roig inspirador entre Cruyff, Guardiola i Sala i Martín. Cruyff és l’instint, l’home que va venir del nord per demostrar-nos que es podia guanyar 0-5 al Bernabéu. Pep sublima l’esperit guanyador perquè afegeix al talent el fet de llevar-se ben d’hora, ben d’hora, ben d’hora. I el Xavier suma, a l’instint i a la feina, el cos doctrinal i el rigor científic.

Sí, sí, ja sé que l’economia no és el futbol. Però ja heu vist a TV3 i veureu en aquest llibre que en podem treure grans lliçons, del futbol. I ja sé que algú pensarà que amb això de guanyadors estic parlant de política en un llibre d’economia. Sí, però no. Perquè si despullem el país del cruyffisme-guardiolisme-salamartinisme, el nucli d’aquesta filosofia és universal. Ja ho he dit i hi insisteixo: fer fàcil el que és difícil. Convertir una cosa complicada en tan senzilla que, quan te n’adones, s’allibera una riuada eufòrica de serotonina al teu cos.

Si tu tens la pilota, l’altra no la té. Quina bestiesa, no? I, en canvi, que senzill i extraordinari que és quan ho penses bé i quan rumies com aplicar-ho a tots els àmbits de la vida. Que senzill semblava el joc del millor Barça de la història, oi? És clar, tenien Messi… Però, en canvi, quan hi penses, que extraordinari. El rondo a la velocitat de la llum, un organisme viu. Quina complexitat! Doncs el Xavier fa una cosa similar. Extraordinària. Fa que sembli tan fàcil una cosa que arribes a pensar que ho simplifica tant que potser no és la part de l’economia que més domina. Però, miraculosament, quan et penses que ho has entès, hi vas rumiant, i un virus inoculat fa que t’adonis de la complexitat que hi ha al darrere. I aleshores tens una sensació extraordinària, estimulant.

Això és el que fa que l’autor d’aquest llibre tingui tants seguidors. Fer fàcil el que és difícil. I no ha de ser fàcil, justament, per a un catedràtic d’Economia baixar al territori dels profans. Un dia, durant el rodatge d’Economia en colors, dinant en un bar de menús, vaig demanar al Xavier que em posés un exercici dels que posa als seus alumnes. Aleshores, es va posar el tap d’un boli a la boca, va girar una mica el cap i va començar a escriure uns gargots inintel·ligibles. El veies que gaudia amb allò. Vaig pensar que era un luxe fer un programa de televisió amb un personatge així, que és una sort que hagi heretat dels seus pares la passió per ensenyar i que, encara que no ho reconegui, porti a dins un guionista de monòlegs extraordinari amb una reprimida vocació de comediant que el fa encara més