EL 5è PODER

Jordi Puigneró

PRÓLEG

TOOMAS HENDRIK ILVES

President d’Estònia (2006-2016)

En un radi de més o menys divuit quilòmetres des de la meva oficina a Stanford podem trobar les oficines centrals de Tesla, Apple, Google, Facebook, Palantir, YouTube, i qui sap de quantes empreses més. Totes elles valorades en milers de milions de dòlars. Empreses que en els darrers vint anys, com si fos per art de màgia, han produït els productes que han revolucionat les nostres vides. Tot ha succeït molt de pressa i, fins ara, d’acord amb la llei de Moore, segons la qual, en els darrers cinquanta anys, la capacitat d’un xip d’ordinador s’ha multiplicat per dos cada any i mig, aproximadament.

Malgrat això, quan parlem de governança i serveis públics, aquí, a Palo Alto, l’omphalos, el centre mundial de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), encara vivim als anys cinquanta. Fas cua a les oficines governamentals, emplenes un sens fi de formularis, i esperes... En efecte, la burocràcia i el tracte amb els governs amb prou feines han canviat en mig segle. Gràficament, la llei de Moore és exponencial i creix a un ritme cada cop més ràpid. Per contra, aquí,