LA NACIó EN PORTADA

Antoni Bassas

Vaig rebre l’encàrrec just un mes abans, de matinada, a Singapur, on acabava d’arribar per visitar el meu fill Raimon, que hi treballa. En mig de l’insomni reglamentari de la primera nit, la pantalla del mòbil va il·luminar-se amb un whatsapp escrit a onze mil quilòmetres de distància que em preguntava si acceptaria de pronunciar una conferència a Madrid, en el curs de la recepció oficial que l’Onze de Setembre hi organitza el Govern de la Generalitat. Per a tota orientació, afegia: «Tema lliure, però òbviament relacionat amb Catalunya-Espanya».

Vaig somriure tot pensant que «Catalunya-Espanya» no és tema lliure sinó que ha acabat esdevenint un tema obligatori. No hi deu haver cap català que en algun moment de la seva existència no s’hagi hagut d’enfrontar a sentiments contradictoris, converses delicades, comentaris desagradables o bromes amb poca gràcia, per no parlar d’hostilitat manifesta, a causa del que la gent de la meva generació va créixer sentint que s’anomenava el «problema catalán».

Els catalans anem pel món amb una motxilla carregada d’explicacions i de silencis, que administrem segons l’humor, el paisatge i el paisanatge. Adaptant Josep Pla, el català és un animal que s’explica, i que passa èpoques de tot: a vegades pensa que s’explica i no l’entenen, a vegades pensa que no el volen entendre i, després dels esdeveniments del 2017-2019, una part considerable de catalans ha arribat a la conclusió que, precisament perquè l’entenen perfectament, tota la resposta que ha rebut ha consistit en policies i jutges.

És cert que no hi ha país que no faci carregar a la seva gent una herència plena de complexos i problemes no resolts, alguns dels quals deriven dels més foscos episodis nacionals. Mirem Europa: les motxilles espanyoles, alemanyes, italianes o franceses van quedar bastant carregades de tràgics fantasmes familiars durant el segle XX. I què me’n diuen de la motxilla japonesa o la nord-americana. La diferència és que la motxilla catalana incorpora un