LES ESCOLES QUE CANVIEN EL MóN

César Bona

imagen

Per a un mestre no hi ha cap manera millor d’aprendre que submergir-se entre els alumnes i mestres d’altres centres i beure de la seva filosofia. Això sí que és un veritable màster sobre educació.

Em sento afortunat d’haver disposat d’uns quants mesos per recórrer instituts, escoles i col·legis de diferents parts d’Espanya i conviure-hi una temporada; afortunat també per haver viscut unes maneres de veure l’educació que haurien de promoure les administracions, i que de ben segur que interessen a qualsevol docent.

Cada lloc que he visitat m’ha fet més bona persona després de conèixer la gent que hi conviu.

He estat en un institut de Sils, a Girona, on he conegut adolescents que col·laboren amb la societat per fer un món millor; en un col·legi de Madrid, on he descobert que els alumnes veuen clar que la cooperació és l’únic camí que volen prendre per viure millor, i que el context social d’on vinguis no et marca per a tota la vida; en un col·legi de Barcelona, on els nens i les nenes prenen decisions tenint en compte el benestar dels altres; en un centre de Sant Sebastià, on he viscut la realitat, que és el que s’ha de viure a les escoles; m’he perdut per la carretera que em portava a una escola rural meravellosa en un poblet de Saragossa, he respirat l’ambient que impregna aquesta escola a tot el poble; a Màlaga, he conegut nois i noies que creen les seves pròpies normes respectant els companys i el medi, i a Galícia, he passat uns dies en una escola que m’ha ensenyat que, com a mestre, un no aprèn fins que no mira a través dels ulls de tots els nens i les nenes, i que l’única manera de viure en societat és respectant i valorant les diferències dels altres.

Per a un mestre, aquest és un regal d’un valor incalculable: observar com uns infants prenen decisions relacionades amb la societat i amb l’escola; assistir a les dinà