TRES DIES A LA PRESó

Jordi Cuixart   Gemma Nierga

Pròleg

La foto de la coberta d’aquest llibre és un muntatge. Jordi Cuixart i jo no hem estat mai esquena contra esquena, no ens hem abraçat, ni tan sols ens hem pogut tocar. En tot moment al llarg d’aquestes trobades ens ha separat el vidre gruixut del locutori. Els de l’altra banda hem escoltat la seva veu a través d’un intèrfon que ell ha anat aguantant ara amb una mà, ara amb l’altra. Com que no ens han deixat entrar-hi cap sistema de gravació, hem hagut d’anar anotant en directe les seves paraules. És així com he conegut Jordi Cuixart, en una sala plena de cabines transparents, sempre amb un vidre interposat.

El primer dia que vaig trepitjar Lledoners era un dissabte: el 10 de novembre de 2018. Vaig anar-hi amb Txell Bonet, la dona de Cuixart, i el fill de tots dos, l’Amat. Els vaig recollir amb el meu cotxe a casa seva, a Gràcia, i vam emprendre el camí de prop d’una hora cap al Bages. El nen, d’un any i mig, anava remugant «Papa, papa» des del seient posterior: sabia molt bé on ens dirigíem. Per a l’Amat un pare és algú a qui veus darrere d’un vi